The baby’s corner in BabyWereld
Winkelreportage the baby’s corner
Sfeervolle video's op de site, een fysieke en online winkel met een breed assortiment baby- en kinderproducten, advies op maat, een community, een boek van de eigenaresse zelf. Het is een greep uit het totaalconcept van The baby’s corner dat al meer dan 20 jaar aanstaande ouders helpt met de babyuitzet.
Gedigitaliseerde geboortelijsten
Het huidige pand beslaat 2500 m2 en er werken 24 mensen. The baby’s corner kent drie verkoopkanalen. Sonia: 'De verkoop in de fysieke winkel, de verkoop in de webshop en daarnaast hebben wij de in België bekende geboortelijsten. Hier staan kraamcadeaus op waaruit familie en vrienden bij een geboorte een keus kunnen maken. De geboortelijsten zijn geïntegreerd in onze online verkoop.
Warme communicatie
The baby’s corner onderscheidt zich graag van grote retailers. Sonia: 'Onze rode draad is het brede assortiment waarmee we ons op het midden en hoog segment richten. We hebben alle stijlen in huis, passend bij elk interieur. En we zijn Bourgondiërs, we zorgen altijd voor een hartelijk ontvangst in de winkel en vinden een warme communicatie belangrijk. Ook doen we veel aan digital marketing en zetten al onze marketing tools en social media in om onze doelgroep te bereiken.'
Haar gedreven ondernemerschap werd beloond met de 2e prijs voor de Women in Enterprise and Development Award. Ze schreef een boek: Onder mama's, waarin tips en checklists worden gedeeld over de zwangerschap, bevalling en de eerste weken, maar ook met een persoonlijke noot. Ze maakte een magazine en podcasts en ontwikkelde Tales of Glory, cocondozen waarin de eerste tastbare herinneringen zoals kleertjes, knuffeltje en echofoto's, bewaard kunnen worden.
Digitalisering
In 2015 werd de grote stap gezet naar digitalisering. ‘Door deze automatisering van bestellingen en voorraadbeheer kunnen we nu grote stappen zetten. Analyses leren ons welke producten en productgroepen wel of minder goed lopen. Bij de geboortelijsten is het belangrijk dat producten op tijd geleverd kunnen worden.'
Universeel gevoel
Bij de inkoop wordt gekeken naar hoe exclusief een product is, maar ook duurzaamheid speelt een rol. De fysieke en online winkel wordt ook bezocht door Nederlandse consumenten. Vlamingen geven meer geld uit dan Nederlanders als er een kraamcadeau wordt gekocht. Zijn er nog meer verschillen in consumentengedrag, vragen we haar? Sonia: 'De voorkeur voor producten verschilt misschien, maar het is een universeel gevoel dat ouders openstaan voor uitleg en advies als er een kindje komt. Dat is de grote meerwaarde die je kunt bieden.'
Volgend jaar bestaat The baby’s corner 25 jaar. 'De wereld is warmer geworden, we gaan terug naar lokaal en kleinschalig. Andere waarden in het leven zijn nu belangrijk. Dat gevoel moet je als retailer vertalen naar je eigen zaak’, aldus Sonia. 'Wat ik geleerd heb van de crisis is hoe belangrijk onze fysieke winkel is voor klanten en voor onszelf. En alles wat we verdienen investeren we in onze winkel. Een goede toekomstvisie is daarbij volgens Sonia belangrijk. ‘Met een helikopterview kan ik de dingen die er in de wereld gebeuren vertalen naar onze winkel.' Ambities zijn er ook: 'Ik wil graag een nieuwe community strategie uitwerken, duurzaam verder groeien met meer vestigingen en op verschillende manieren, zoals shop-in-shops bij meubelzaken en samenwerkingen met andere partijen. En ik wil graag ons concept naar Nederland brengen. Eigenlijk zou ik de bol.com voor de mama's willen zijn!'
Bron: BabyWereld, Carola Siksma-Ruiters