Digitaal wordt het nieuwe normaal
Bizarre maar ook verwarrende tijden
We blijven druk in de weer in deze bizarre maar ook verwarrende tijden. Eerst mocht onze fysieke winkel openblijven en nu weer niet.
Op 17 maart nam ik de beslissing om de winkel te sluiten om team en klanten te beschermen, nog vóór de algemene sluiting van niet-essentiële winkels een feit werd. We zijn toen nog meer de digitale toer opgegaan met een videochatfunctie en met onze uitgebreide online shop en de vernieuwde online geboortelijsttool, waarbij ouders van a tot z hun droomlijst kunnen aanleggen. Tijdens de quarantaineperiode werd ook heel duidelijk dat we met ons assortiment voorzien in een basisbehoefte en dat onze fysieke winkel de beschikbaarheid van babyproducten moet blijven garanderen zodat (bijna-)mama's en papa's dringende babyspullen kunnen afhalen en advies kunnen inwinnen.
Essentiële winkels voor pasgeborenen mogen openblijven
Op vrijdagavond 27 maart liep het bericht binnen dat winkels die basisvoorzieningen voor pasgeborenen als primair product aanbieden, mogen open blijven, weliswaar onder strikte voorwaarden. We reorganiseerden de winkel om de veiligheid van het team en de klanten te garanderen. Naast de social distancing-regels werden er veiligheidsschermen geplaatst en het team werd voorzien van veiligheidswantjes en ontsmettingsmiddelen. We werkten sindsdien op afspraak voor dringende aankopen en/of advies over babyproducten.
Opnieuw in quarantaine
Op maandag 6 april, liep een update van de FOD binnen dat babywinkels toch moeten sluiten. En zo ging de fysieke winkel opnieuw in quarantaine. We gaan verder met onze digitale verkoopkanalen: de geboortelijsten en de online winkel. Zo willen we het omzetverlies zo beperkt mogelijk houden. Een team van vijftien medewerkers, waar ik heel trots op ben, blijft werken achter de schermen.
In deze bizarre tijden is digitalisering de enige manier om met bedrijf en team de coronastorm te trotseren. De gedigitaliseerde (bijna-) mama’s en papa’s schakelen versneld over naar digitaal zowel voor hun noodzakelijke aankopen als voor de geboortelijst. Wij zetten in op twee van de drie verkoopkanalen: webshop en de digitale geboortelijst met online advies via videochat. Wij blijven inzetten op (online) klantenservice.
Hopelijk kijken we snel terug op deze periode als een nieuw begin, een wereld voor en na.