The baby's corner volledig coronaproof te gast bij Alle Zaken Op Een Rijtje Kanaal Z
Ondernemen in coronatijden. Wat hebben we geleerd 🤔💭💡
Voor the baby's corner ben ik dit weekend volledig coronaproof te gast bij Alle Zaken Op Een Rijtje Kanaal Z !
Toen ik in augustus 1996 mijn eerste klant mocht verwelkomen in mijn winkel, maakte mijn hart een sprongetje van blijdschap. Mijn moederhart én mijn ondernemershoofd hadden elkaar eindelijk gevonden in the baby’s corner, een babywinkel waar niets zou zijn zoals in de grote ketens. Ik ging op zoek naar collecties die warmte, kwaliteit en persoonlijkheid combineerden. Ik zorgde voor producten die een meerwaarde boden. Ik koos voor persoonlijk contact met uitleg en advies, zoals ik deed als leerkracht in mijn leven vóór. Kortom: het was (en is) écht een aanbod op maat van wat aanstaande mama’s en papa’s nodig hebben, met parking voor de deur en handig gelegen aan de autosnelweg.
De Coronatijd die we nu allemaal ondervinden had ik ook niet in mijn glazen bol gezien. Wel is waar dat een bepaalde gejaagdheid me in de ban hield vanaf 2014: ik moest en zou transformeren met ons winkelbedrijf en wel snel om de digitale trein niet te missen!
Wie is the baby’s corner?
The baby’s corner is een retailbedrijf met een team van 20 medewerkers. De grootste baby- en kinderwinkel in Vlaanderen voor (bijna-) mama’s en papa’s met drie verkoopkanalen: fysieke winkel (2500m²), webshop en (online) geboortelijsten.
We hebben de ambitie om de meest complete en verrassende baby- en kinderwinkel in België te zijn met meer dan 20 wondermooie collecties waarvan maar liefst 10 uit eigen land.
Alles voor mama, baby en kind: van zwangerschapskleding, baby- en kinderkleding, kinderwagens, kinderkamers, speelgoed, fietsen tot boekentassen, ..
Onze missie is een duurzaam aanbod écht op maat van wat aanstaande mama’s en papa’s - die nu al meer dan twintig jaar over vloer komen – nodig hebben. Kwaliteit en zorg zijn belangrijke pijlers. Goede raad met een stralende glimlach.
Een warm nest voor mama’s & papa’s, een plaats met een heerlijke selectie van mooie, veilige producten waar wij in geloven
Onze wonderlijke winkel helemaal www.
De volledig digitale geboortelijst werd in 2018 op de agenda geplaatst. We hadden al een website, we hadden al een webshop en vanaf december 2019 pronkt op hetzelfde adres onze wonderlijke geboortelijsttool, ontwikkeld mét en voor aanstaande ouders. Een geboortelijst is een (online) checklist met advies op maat voor toekomstige ouders. Heel duurzaam ook! Enkel babyproducten die jij nodig hebt en zal gebruiken, duurzame producten en merken.
En als een geboortelijst een digitale droomlijst wordt?
Onze fysieke winkel ging in quarantaine. We zijn verder gegaan met onze digitale verkoopkanalen: de geboortelijsten en de webshop. Ok! We kunnen stappen want we hebben al wat geoefend maar kunnen we nu ook wat sneller digitaal stappen? De verstilling van de wereld kan je positief gebruiken en werken aan de nieuwe wereld die al onder de radar aanwezig was. We hebben in kaart gebracht waar we extra moeten op oefenen en zijn gaan inzetten op online klantenservice en advies met videochat. De geboortelijst kan volledig online of gecombineerd met videochat aangelegd worden, op elk moment tijdens de zwangerschap.
Welke veranderingen ervaart the baby’s corner?
Logistieke processen
De levering van de producten volgen allemaal dezelfde logistieke weg: zowel de bestellingen voor de webshop als de leveringen voor de geboortelijsten. Onze digitale geboortelijstentool is volledig autonoom en ouders hebben alles zelf in handen. Ons automatisch bestelsysteem is een dankbare tool.
Alles online naar keuze, van bestelling tot levering
Onze organisatie in evolutie
Organisaties worden menselijk. We tonen nog meer wie we zijn en wat we doen in de organisatie. De manier waarop we communiceren om de consument te bereiken is aangevuld met live beelden. Elke dag worden er video’s opgenomen om te communiceren met onze consument in een vast onderdeel: dagboek van een winkel in quarantaine. De teamleden vertellen over het reilen en zeilen achter de schermen van de winkel. We kregen al ongelooflijk veel lieve reacties van gerustgestelde mama’s & papa’s en dit geeft een boost.
Organisaties worden menselijk
Social distancing is één maar hoe kunnen we dit aanpakken om nog dichter bij de consument te komen dan voorheen. Face to face communicatie, mensen in beeld brengen, authenticiteit, eerlijke verhalen brengen, …
Teamspirit en samenwerken
Het team komt nog steeds dagdagelijks naar de winkel om alle bestellingen te verwerken. Zij zijn de sterren in mijn verhaal. Mijn team is het allerbelangrijkste om de bedrijfsactiviteit te laten doorgaan en actief te blijven. We halen ook wel eens het kind in ons naar boven in de grote winkel. We komen meer naar buiten en dit versterkt de teamspirit. We willen een lichtpuntje zijn in het leven van zoveel aanstaande mama’s en papa’s die in deze woelige tijd op zoek zijn naar advies, een antwoord op hun vele vragen over zwangerschap, de komst van hun baby en het verzorgen van hun kleine spruit.
De toekomst?
We hebben al ongelooflijk veel geleerd uit de voorbije periode. Onze afsprakenagenda voor de komende periode is helder: een groot deel van onze (bijna-) mama’s en papa’s staan te popelen om advies en begeleiding op de winkelvloer te krijgen.
Adviserende winkels blijven essentieel
Deze periode is er een van verstilling en bezinning, terug naar de kern van ons bestaan. Vol vertrouwen in de toekomst en blik op het gezin als bakermat voor de toekomst. Een mooiere wereld, god, dat klinkt een beetje naïef. Maar als we met onze veilige, hygiënische & duurzame producten kunnen voorzien in een aanbod op maat met persoonlijk advies, bovendien helemaal digitaal beschikbaar, dan dragen we daar toch maar mooi aan bij.
Onder mama's - Tante Kaat voor moeders in raad en daad
We willen deel uitmaken van een nieuw weefsel die de winkel van de toekomst gaat vastleggen, een plaats waar er ruimte is voor partnerships tussen bedrijven. De verbondenheid tussen (bijna-) mama’s en papa’s, grootouders en dichte en verre kringen van het kind willen we faciliteren. En via het delen van ervaringen willen we komen tot voorstellen en de meeste gepersonaliseerde checklist met alles wat men nodig heeft voor een baby zodat men zorgeloos alle aandacht kan richten op het nieuwe gezin, de broodnodige rust en het eindeloos genieten van mekaar.